Af Josh Buckler, Shine Right Detailing

Et af de mest almindelige spørgsmål, vi får, er: "Hvorfor føles min maling ikke så glat, som da du detaljerede den?" Der er et par ting, der kan bidrage til dette. Men blandt de køretøjer, vi har detaljeret, er der én faktor, der eksisterer næsten hver gang. Nedfald fra miljøet, "skinnestøv" og andet snavs, der kommer i kontakt med dit køretøj over tid, kan sætte sig så kraftigt fast til din maling, at bare vask af bilen, selv skrubning i hånden med en vaskehandske, ikke vil rense lakken fuldstændigt. For at slippe af med den sandlignende tekstur skal der ske en dyb dekontaminering af malingen. Denne dekontaminering udføres med et værktøj kaldet "lerstang".

Hvad er maling forurenende stoffer?

Lad os male et billede for at hjælpe dig med at forstå. Tænk på et spejl sprøjtet med klæbemiddel. Forestil dig så at kaste en håndfuld sand op i luften og lade det hele lægge sig på spejlet. Når du ser på refleksionen i spejlet, er det tydeligt, at du ikke får det normale klare billede, du er vant til at se. På samme måde som du mangler total synlighed af dig selv, har din maling ikke sin samlede overflade udsat for at blive beskyttet. Så mens størstedelen af ​​din maling kan beskyttes, vil der være meget små områder, der ikke er lerspærrede.

Malingforurenende stoffer er alt, der klæber til malingen og ikke forsvinder ved en typisk vask. De mest almindelige eksempler på forurenende stoffer er skinnestøv, bremsestøv, byggezoneaffald og nedfald fra miljøet.

SKINNESTØV

På nye køretøjer er skinnestøv din mest almindelige forurening. Selvom det er en generisk betegnelse, kommer jernbanestøv fra nye køretøjer, der sidder på jernbanegårde eller havne og venter på levering til forhandlere. Det dækker vilkårene for forurenende stoffer, der er på et skibsværft, jernbaneværft eller blot sidder i et industriområde i en længere periode. Tanken er, at støvet fra togenes skinner (metal på metal) producerer metalspåner spredt i luften. Fordi disse fragmenter af støv er så små, når de bliver våde af regn, har de en tendens til at ruste med det samme. Faktisk kan det mange gange se ud, som om du har rustpletter på bagsiden af ​​dit lyse køretøj. Dette fører os til bremsestøvscenariet.

BREMSESTØV

Bremsestøv forsvinder ikke på magisk vis ud i luften. Bremsestøv forsvinder i luften og lægger sig til sidst på vejens overflade. Fordi bremsestøv har metalpartikler i sig, ruster det næsten øjeblikkeligt, når det bliver vådt. Denne rust kan ofte identificeres ved brune pletter oven på hvid maling. Det ville være den mest åbenlyse omstændighed. Det er dog ekstremt fremherskende på alle køretøjer på vores veje. Nogle er simpelthen mere mærkbare end andre.

Hvad er clay bar, og hvordan fungerer det?

Lad os overveje det Play-Doh for voksne. Den eneste forskel er, at det kan være meget sværere at forme og forme, og det tjener faktisk et formål ud over fnis og nye kreationer. Lerstang er et tæt stykke kit, der kan rives, foldes og støbes til enhver form.

Når du bruger clay bar, skal du have en form for glidecreme. Disse smøremidler omtales ofte som lersmøremiddel. Dette hjælper lerstangen til at glide hen over overfladen af ​​malingen. Hele formålet med lerstangen er at få fat i alle de forurenende stoffer, der er på toppen af ​​overfladen af ​​malingen. Når du glider lerstangen over malingen, vil du gerne bevæge dig frem og tilbage i flere retninger for at fange alle de forurenede områder, hvilket stort set er alle områder af overfladen.

Når du glider leret hen over overfladen, vil forurenende stoffer låse sig fast på det og fjerne dem fra det område, du arbejder på. Det er vigtigt løbende at folde din lerstang for at indeholde alle de forurenende stoffer, der bliver trukket ind i den.

Det er også vigtigt at bemærke, at clay bar ikke har evnen til at fjerne ridser, hvirvelmærker eller eventuelle ufuldkommenheder i malingen, der er under overfladen. Clay bar er designet til kun at fjerne det, der er på toppen af ​​malingen, ikke noget gravet i det.

Hvornår skal jeg clay bar min maling?

Fagfolk anbefaler, at du bør lere bar din maling hver 6. til 12. måned. For at være ærlig, hver gang du planlægger at beskytte din maling, bør du lerbar. Hvis du ikke fjerner alle forurenende stoffer, vil du ikke modtage total beskyttelse i hele dit køretøjs lak. Det eneste, der skal til, er en køretur i regnen, ved en byggezone, og overfladen vil være dækket af forurenende stoffer.

Udover den anbefalede tidslinje er der en vigtig indikator, der kan hjælpe dig med at beslutte, om du vil tilføje dette trin til dit køretøjs beskyttelse. Når du har vasket køretøjet i hånden, glider du håndryggen ned ad overfladen af ​​malingen. Vandrette områder er de bedste områder til at udføre denne test, fordi de forurenende stoffer, der lander på disse overflader, er mindre tilbøjelige til at løbe væk og mere tilbøjelige til at klæbe til malingen. Hvis overfladen føles ru, eller du kan høre din hånd løbe hen over den, er der stor sandsynlighed for, at den virkelig kan bruge en lerbar (mekanisk) dekontaminering.

Hvor bruger jeg clay bar?

Lerstang må kun bruges på glatte malede overflader med undtagelse af mat maling. Lerstang kan kun glide hen over glatte, blanke overflader. Så hvis du forsøger at bruge clay bar på plastik trim, vil det mere end sandsynligt ikke give dig den fulde effekt. Der er andre måder at beskytte plastbeklædningen mod forurenende stoffer, der samler/beskadiger plastikken.

Når du skal vælge, om du vil clay bar dit køretøj eller ej, er vi her for at hjælpe med at give ekspertviden uden omkostninger! Vores mål er virkelig at uddanne bilentusiasten i professionelle teknikker, begrundelse for service og hvordan man selv gør tingene. Vi er her for at hjælpe!

Om forfatteren: Josh Buckler er ejer af Shine Right Detailing, et mobilt detailfirma baseret i Huntingtown, Maryland, og serviceområder fra det sydlige Maryland gennem Annapolis, Maryland. Deres mobile detaljeringstjenester hjælper med at holde dit køretøj eller båd i top stand, øge gensalgsværdien og undgå dyre reparationer og istandsættelser. De tilbyder en bred vifte af detaljeringspakker, såvel som specialtjenester som keramiske belægninger og malingskorrektion/-restaurering.